© 2021, Κέντρο Προηγμένης Οδοντιατρικής 🕿 2831020889
en el

Περιοδοντολογία

Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΣΟΥ

Τι χρειάζεται να γνωρίζω για την Περιοδοντολογία;

Με τι ασχολείται η Περιοδοντολογία;

Η Περιοδοντολογία είναι ο τομέας της οδοντιατρικής που ασχολείται με τα νοσήματα των ούλων, δηλαδή με τις φλεγμονές των ιστών που περιβάλλουν το δόντι. Η διάγνωση της νόσου, που ονομάζεται περιοδοντίτιδα, αποτελεί εξέλιξη της ουλίτιδας διαπιστώνεται από τον οδοντίατρο και επιβεβαιώνεται έπειτα από προσεκτική κλινική και ακτινογραφική εξέταση.

Στάδια της Περιοδοντίτιδας

Η περιοδοντίτιδα είναι η φλεγμονώδης ασθένεια των ιστών που περιβάλλουν τα δόντια, η οποία οφείλεται στα βακτηρίδια που υπάρχουν μέσα στο στόμα και τις περισσότερες φορές αποτελεί εξελικτικό στάδιο της ουλίτιδας. Η βασικότερη αιτία της φλεγμονής των ούλων είναι η οδοντική μικροβιακή πλάκα που σχηματίζεται γύρω από τα δόντια. Αν αυτή η πλάκα δεν αφαιρεθεί σε αρχικό στάδιο, μετατρέπεται σε σκληρή πλάκα εξαιτίας της εναπόθεσης αλάτων ασβεστίου που υπάρχουν στο σάλιο και δεν απομακρύνεται με το βούρτσισμα παρά μόνο από τον οδοντίατρο. Σταδιακά, τα βακτηρίδια μολύνουν τα ούλα και προκαλούν περιοδοντίτιδα.

Ουλίτιδα

Η ουλίτιδα αποτελεί το πρώιμο στάδιο εκδήλωσης της ασθένειας του περιοδοντίου και οφείλεται κυρίως στην κακή στοματική υγιεινή. Τα συμπτώματα της ουλίτιδας είναι ελαφρώς πρησμένα, ερυθρά ούλα, αιμορραγία και κακοσμία του στόματος. Ως νόσος, η ουλίτιδα είναι μία πάθηση που αντιμετωπίζεται και θεραπεύεται εύκολα. Αν ωστόσο παραμεληθεί από τον ασθενή, η ουλίτιδα ενδέχεται να οδηγήσει σε πολύ σοβαρά προβλήματα, όπως η περιοδοντίτιδα.

Θεραπεία ουλίτιδας

Η θεραπεία της ουλίτιδας είναι η απομάκρυνση της μικροβιακής πλάκας, που επιτυγχάνεται μέσω του καθαρισμού των δοντιών που πραγματοποιεί μόνο ο οδοντίατρος. Συνήθως πραγματοποιούνται δύο καθαρισμοί μέσα σε διάστημα δύο εβδομάδων και τα αποτελέσματα είναι μόνιμα, αρκεί στο εξής ο ασθενής να τηρεί αυστηρό πρόγραμμα στοματικής υγιεινής.

Περιοδοντίτιδα

Η περιοδοντίτιδα οφείλεται στην κακή υγιεινή του στόματος και αποτελεί εξελικτικό στάδιο της παραμελημένης ουλίτιδας. Η ουσιαστική διαφορά της από την ουλίτιδα είναι ότι στην περιοδοντίτιδα υπάρχει μόνιμη οστική καταστροφή, οπότε ως νόσος δεν θεραπεύεται απολύτως, μόνο αναχαιτίζεται. Η κλινική εικόνα της περιοδοντίτιδας μοιάζει με αυτήν της ουλίτιδας (ερυθρά, διογκωμένα ούλα, αιμορραγία, κακοσμία), αλλά παρουσιάζει και σοβαρότερα συμπτώματα, όπως αυξημένη κινητικότητα ή μετακίνηση κάποιου δοντιού, περιοδοντικά αποστήματα, δημιουργία κενού ανάμεσα στα δόντια, ευαισθησία στο ζεστό ή στο κρύο.

Στην περιοδοντίτιδα πάσχουν, εκτός από τα ούλα, οι περιοδοντικοί ιστοί και το φατνιακό οστό που περιβάλλει τα δόντια. Συγκεκριμένα, τα βακτηρίδια και οι τοξίνες τους εισέρχονται βαθύτερα ώσπου μολύνουν το κόκαλο, το οποίο σταδιακά καταστρέφεται, τα ούλα αποκολλώνται από τα δόντια και δημιουργείται ένας κενός χώρος που ονομάζεται θύλακος.

Μέσα σε αυτό τον θύλακο τα βακτηρίδια εξακολουθούν να πολλαπλασιάζονται και η τρυγία να επεκτείνεται καταστρέφοντας το κόκαλο κι άλλο μέχρι που χάνεται εντελώς η στήριξη και τα δόντια πέφτουν.

Θεραπεία περιοδοντίτιδας

Η περιοδοντική θεραπεία είναι κατά βάση συντηρητική και λιγότερο επεμβατική, εκτός φυσικά από προχωρημένα στάδια όπου απαιτούνται χειρουργικές τεχνικές. Στόχος της περιοδοντικής θεραπείας στα αρχικά στάδια είναι να θεραπεύσει τα πρησμένα ούλα και να σταματήσουν να ματώνουν και σε πιο προχωρημένες καταστάσεις να αναχαιτίσει την περαιτέρω καταστροφή του οστού.

Στάδια θεραπείας περιοδοντίτιδας

1. Συντηρητικό στάδιο

Με την εφαρμογή τοπικής αναισθησίας απομακρύνονται αρχικά οι υπερουλικές και κατόπιν οι υποουλικές εναποθέσεις πλάκας μέσω της χρήσης υπερήχων και εργαλείων απόξεσης. Αυτό γίνεται με σκοπό τον έλεγχο της φλεγμονής των περιοδοντικών ιστών. Η πλάκα δεν προσκολλάται μόνο στην επιφάνεια του δοντιού αλλά εισχωρεί και κάτω από τα ούλα και προσκολλάται στην επιφάνεια της ρίζας του δοντιού, μέσα στον θύλακο. Η ριζική απόξεση αποτελεί απαραίτητο στάδιο αφού είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος για την απομάκρυνση τόσο της πέτρας όσο και μικρού στρώματος της οστεΐνης που έχει μολυνθεί.

2. Στάδιο εφαρμογής laser

Η χρονική φάση κατά την οποία θα γίνει η εφαρμογή laser επιλέγεται από τον οδοντίατρο και μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε αμέσως μετά από τη συντηρητική θεραπεία είτε μεταγενέστερα. Η χρήση του laser γίνεται διότι με αυτό τον τρόπο δημιουργείται μέγιστη αντισηψία στο εσωτερικό του θυλάκου, απομακρύνεται ο φλεγμονώδης ιστός, επουλώνονται οι ενδοοστικές βλάβες, κι έτσι μειώνονται οι πιθανότητες μελλοντικής υποτροπής.

3. Χειρουργικό στάδιο

Η χειρουργική θεραπεία πραγματοποιείται για την αποκατάσταση της βλάβης που έχει προκληθεί στο κόκαλο. Ωστόσο, ακόμα και σε βαριές περιπτώσεις περιοδοντίτιδας, όταν έχει προηγηθεί η χρήση laser, η χειρουργική θεραπεία περιορίζεται σημαντικά.

Πώς θα προστατέψω τα δόντια μου από την ουλίτιδα και την περιοδοντίτιδα;

Η αποτελεσματικότερη θεραπεία τόσο της ουλίτιδας όσο και της περιοδοντίτιδας είναι η πρόληψη! Οι περιοδικές επισκέψεις στον οδοντίατρο για τον τακτικό έλεγχο των δοντιών και για τον καθαρισμό τους είναι η νούμερο ένα θεραπεία. Από κει και πέρα επιβάλλεται το καθημερινό, σχολαστικό βούρτσισμα των δοντιών με μια μεσαία ή μαλακή οδοντόβουρτσα, το βούρτσισμα της γλώσσας με κινήσεις από πίσω προς τα μπρος (η επιφάνεια της γλώσσας φιλοξενεί πολλά μικρόβια) και απαραιτήτως η χρήση νήματος για τον καθαρισμό των μεσοδόντιων διαστημάτων.

Κλείστε τώρα το ραντεβού σας στο +30 2831020889